skip to content

Chair of Computer Science Prof. Dr. Ulrich Lang

Research and development activities at the Chair of Computer Science are oriented towards improving computer based problem solving capabilities by optimizing simulations, improving data handling capabilities and speeding up elements of the process chain and integrating process steps into consistent problem solving environments.

Visualization and virtual reality tools are a special focus as they accelerate and improve the understanding of complex data and models in a wide variety of disciplines and application fields.

Prof. Lang's chair is co-located with the Computing Center at the University of Cologne (RRZK).

Probeklausur APGK

Terminankündigung:

Am 19.7.2018 findet im gewohnten Vorlesung + Übung Zeitslot die Probeklausur zur Vorlesung Architekturn und Programmierung von Grafik- und Koprozessoren statt. Ort: Großer Hörsaal in der alten Botanik (Gyrhofstraße). Dauer: 3 Stunden. Am 20.7.2018 werden ausgesuchte Aufgaben daraus besprochen.

Neue Vorlesung im SS 2018: Architektur und Programmierung von Grafik- und Koprozessoren

>> Link zur Veranstaltungsseite mit Begleitmaterial

>> Mailing-Liste zur Veranstaltung

Inhalte (vorläufig)

  • Rendering Algorithmen (Rasterisierung, Deferred Shading, Ray Tracing)
  • Architektur von Grafikkarten und Grafiktreibern
  • Programmierung mit dem Vulkan API
  • GPGPU Programmierung
  • GPGPU Anwendungen
  • Alternative Koprozessorarchitekturen (Intel Xeon PHI, FPGA, etc.)

Zugang

  • Master Studenten der Math. Nat. Fakultät
  • Master Studenten der WiSo Fakultät (Information Systems)
  • Die Veranstaltung kann als "Technische Informatik" belegt werden

Visualisierung für Forschende